Látogatók

Sziasztok!

Örülök, hogy itt vagytok!
Remélem, kedvet tudok csinálni nektek az olvasáshoz, filmekhez, a színházhoz, és a koreai popkultúrához, s hogy tetszeni fognak a bejegyzéseim. Fontos számomra, hogy ti, akik az oldalon jártok, ne csak egy arctalan tömeg legyetek. Az oldal tényleg naplószerű, már olyan tekintetben véve, hogy tényleg az őszinte benyomásaimat írom le. Örülnék, hogy ha ti is részt vennétek benne, írnátok egy kommentet vagy e-mailt bármikor, ha egy téma felkeltette az érdeklődéseteket, ha egyetértesz velem, ha nem értesz egyet velem, ha tetszik az oldal, ha nem tetszik, ha észrevételed van, kérdésed, ötleted, kívánságod, hogy miről legyen még szó, plusz a ti ajánlásaitokra is kíváncsi vagyok. Erre nem azért van szükség, hogy növelje a statisztikai adatokat, hanem hogy élettel telivé váljon a blog, s hogy alapvetően egy kommunikatív közösséget alkothassunk, akiket a könyvek hoznak össze. Ha kritizálni akarsz, azt is megteheted, csak arra kérlek, legyen valami használható alapja, hogy javíthassak ott, ahol kell. Az utálkozókkal nagyon nem tudok mit csinálni. A maximum, amire képes vagyok, hogy felhőtlen időtöltést kívánok!

2018. április 28., szombat

Ernest Cline: Ready Player One


Azt hiszem, megtaláltuk a kockák új Szentírását J.
műfaj: sci-fi, ifjúsági, disztópia
kiadja: Agave Könyvek
oldalszám: 504/464/458
értékelés a moly.hu-n: 93%
az én értékelésem: 5* csillag
borító: A filmes borítón elkövették azt a hibát, hogy megpróbálták az összes szereplőt rázsúfolni egy képre, így nekem az kicsit sok. A narancssárga idézi a könyv alapvető retro hangulatát, de nekem személy szerint a kék tetszik – a kevesebb néha több.
karakter, akit imádtam: H, Wade
karakterek, akiknek komolyan lehetne jobb dolguk (teszem azt meg kéne oldani bizonyos problémákat, nem még több pénzt csinálni): az IOI
kedvenc jelenet: Parzival és Art3mis chat-beszélgetése
EGY VILÁG LÉTE FOROG KOCKÁN.
EGY KÜLDETÉS A VÉGSŐ NYEREMÉNYÉRT.
FELKÉSZÜLTÉL?
2045-öt írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-be, a világméretű virtuális valóságba.
Amikor az OASIS tervezője meghal, ördögi feladványsort hagy maga után, melyek megfejtéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség. Aki először megfejti mindet, az örökölheti hatalmas vagyonát – és egyben az OASIS feletti hatalmat.
Wade oldja meg az első feladványt, és ezzel életveszélybe kerül. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért. A játék ezzel megkezdődik, a túlélés egyetlen módja pedig a győzelem.
A Ready Player One-nak először az előzetesét láttam meg, de abba így egyszerűen beleszerettem, de persze jó könyvmolyhoz híven betartottam a könyvmolyok első számú szabályát: Előbb a könyv, aztán a film. Hát, most már csak az van hátra, hogy megbeszéljek valakivel egy filmmaraton-napot.
(kisalakú könyv)
„Nem tudom, ti talán másképp éltétek meg ezt az egészet. De nekem emberi lényként felnőni a Föld nevű bolygón elég nagy szívás volt. Mármint egzisztenciális értelemben”
A regényben egy olyan világot látunk, ahol már bekövetkezett az, amitől mindenki tart ma is: a Föld készletei kimerülnek, színre lép az energiaválság, megbénítva ezzel az egész világot, egy anarchikus állapot lép fel – és persze mindennek a tetején található valaki vagy valakik, akiknek ebben az egyre csak hanyatló helyzetben is csak a pénz és a hatalom számít. Mi sem egyszerűbb hát, minthogy az emberek elfutnak a problémáik elől, a társadalom minden egyes tagja fel van regisztrálva egy ingyenesen használható, csúcstechnológiájú számítógépes játékra. A gyerekek akár itt tanulhatnak meg járni, beszélni, járhatnak iskolába, a felnőttek pedig munkát is találhatnak maguknak. Ez a virtuális valóság tehát lefedi az élet minden területét, itt folyik a politikai, gazdasági és társadalmi folyamatok összessége. Ebben a világban bárki lehetsz, aki csak szeretnél. Így hát az emberiség nagy százaléka majd’ az összes szabadidejét az OASIS-ban tölti. Ez pontosan olyan riasztó, mint amennyire lenyűgöző.
Képtalálat a következőre: „ready player one”
egy külföldi borító
Csakhogy, most mindenki számára eljött a lehetőség, hogy ő legyen az OASIS új vezeője. Elkezdődött a Vadászat – elkezdődött a háború.
OASIS=Ontológiailag Antropometrikus Szenzorikus Immerzív Szimuláció. Jelentsen ez akármit is, elég annyit megjegyeznünk, hogy az OASIS betűszó (ami oázist jelent) pontosan kifejezi, mit jelent az embereknek ez a részletesen kidolgozott virtuális univerzum.
„És a legjobb az egészben az volt, hogy az OASIS-ban senki sem láthatta, hogy kövér vagyok és pattanásos, vagy hogy mindennap ugyanazt a rongyos ruhát hordom. Nem voltak kínzóim, akik lecsuláztak köpetbombákkal, a fejemre húzták az alsógatyámat, vagy meggyomroztak a biciklitárolónál. Itt még csak hozzám sem lehetett érni. Itt biztonságban voltam.”
Ha a környezeti és egyéb globálisabb problémákat nem is nézzük, a könyv még időszerűbb kérdéseket is felvet, illetve tisztáz. Voltatok már elitélve? Amiatt, hogy hogy néztek ki, hol laktok, mivel töltitek az időtöket, mit szerettek, milyen a bőrszínetek, a szexuális identitásotok? Az OASIS megálmodója és készítője James Halliday pontosan azért hozta létre a több bolygóból álló mérhetetlenül nagy univerzumot, hogy megoldást nyújtson az örök problémára: az ítéletekre, a sztereotípiákra és a kirekesztésre. Vázolja a kockaság előnyeit és hátrányait is, és mindezt áthatja az 1980-as évek feelingje. Plusz, ha már itt tartunk, remek könyv-illetve filmajánlóként is. A kockák, könyvmolyok és filmőrültek fellegvára ez a könyv, és akkor még nem is említettük az utópiarajongókat!
„Art3mis: Mi van, ha egy Charlene nevű, 150 kilós csaj vagyok, aki az anyja lakásának alagsorában él Detroit külvárosában. Akkor is belém lennél zúgva?
Parzival: Nem tudom. Az anyád lakásának alagsorában élsz?
Art3mis: Nem.
Parzival: Aha. Akkor valószínűleg igen.”
Az egyébként is elképesztően színes történetbe még csempész egy kis plusz ízt a romantikus szál. Az, hogy fiúszemszögből írja le, valamint az egésznek a folyamata a kialakulástól kezdve a végéig nagyon tetszett! Az OASIS-ban csak a személyiség létezik – bárhogy kinézhetsz, az okos felhasználó nyilván nem rózsaszín bőrre vagy csápokra számít az első találkozáskor. Így önmagadat adhatod, és esélyt arra, hogy mások önmagadért szeressenek.
„Az OASIS megengedi, hogy azok legyünk, akik lenni szeretnénk. Ezért van az, hogy mindenki rá van kattanva.”
Elvonási tünetek, a függőség jelei és többszörös krónikus visszaesés? Pipa. Én egyszerűen nem tudtam elszakadni a könyvtől, egyszerűen beszippantott az OASIS, én is agyaltam a rejtvényeken (persze egyet sem sikerült megoldani), és tényleg csak olvastam, olvastam, olvastam! Vagány, kalandos, és letehetetlen. Mindenkinek ajánlom!
***
„A OASIS volt legszebb gyerekkori emlékeim helyszíne. Anyunak mindig kényszerítenie kellett arra, hogy esténként kijelentkezzek, mert soha nem akartam visszatérni a valóságba. A valóság szar volt.”
„- … Együtt dolgoznak azon, hogy segítsék az avatárjainkat a menet közben felmerülő problémák kezelésében és a rejtvények megfejtésében. – Felém fordult, és rám vigyorgott. – Mint látja Parzival, semmit sem bízunk a véletlenre. Ezért fogunk nyerni.
- Aha – mondtam. Nem is akartam leplezni az ámulatomat. – Pazar munkát végeztek. Bravó. Szóval, miért is jöttünk ide? Ja, beugrott. Lövésük sincs arról, hogy hol a Rézkulcs, és az én segítségemre van szükségük ahhoz, hogy megtalálják.”
 „Az OASIS megengedi, hogy azok legyünk, akik lenni szeretnénk. Ezért van az, hogy mindenki rá van kattanva.”
„Egyszobás lakásom zordan világító fénycsövei alatt állva szembe kellett néznem az igazsággal. A valódi életben nem voltam más, mit egy antiszociális remete. Egy kívülálló. Egy sápadt bőrű popkultúra-megszállott kocka. Egy agorafóbiás otthonülő, igaz barátok, családtagok és valódi emberi kapcsolatok nélkül. Csak egy újabb szomorú, elveszett, magányos lélek, aki egy bálványozott számítógépes játékra pazarolja az életét.”
„Onnan tudod, hogy teljesen tönkrevágtad az életed, hogy az egész világod egy szarkupaccá válik, és az egyetlen személy, aki szóba áll veled, a számítógépes rendszered mesterséges intelligenciája.”
„Kihúzta magát, és sötét mosolyt küldött felém. – De az én küldetésem már nem a Tojás felkutatása. Új feladatom van. Egy sokkal fontosabb küldetésem.
- És mi lenne az?
- A bosszú.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése